23 Augusti - Patriarchy as system of power cuts across all these differences

Idag var det ännu ett seminarium i skolan med gästlärare. Så otroligt lärorikt! Det var mycket diskussioner om Indiens kastsystem, hur det är att vara kvinna i Indien och hur kulturen ser ut när det gäller dessa saker, hur det ser ut i lagarna och hur det ser ut i praktiken. 
 
Den största insikten jag fick idag var hur lite jag faktiskt visste och hur lika alla länder är när det väl kommer till kritan. Det finns olika kulturer, traditioner och därav olika anledningar till saken, men det finns otroligt mycket lika problematik beroende på hur att väljer att se och förklara saken.
 
Men självklart finns det även olika problem. Kommer skriva om några här:
  • Det är i Indien olagligt för läkare att berätta om könet på en ofödd bäbis. Anledningen till detta är att många väljer att utföra abort om det är en tjej. Därför att män kan föra vidare namn, släkten och ger bättre status till kvinnor inom familjer. Trots att det är olagligt sker detta ändå på många ställen.
  • Att utföra kastsystem är enligt lag olagligt. Trots detta sker det väldigt mycket i samhället i relation till kastsystem. Våld, typ av slaveri, hot, olikheter osv. I de större städerna är det inte lika vanligt som i de mindre byarna, men även detta sker i hela landet.
Den stora frågan i detta är, hur förändrar man detta när det handlar så mycket om något människor alltid gjort och har inpräntat i sitt psyke? För mig blev det svårt att tro att människor faktiskt kan skada människor så brutalt, och faktiskt tro att det är för det rätta och bästa. Vi fick se en film, en slags dokumentär, där det bara visades hur kastsystemet används i praktiken som maktutövande mellan människor. Och det var mycket att ta in. Filmen var från 2011, och jag blev mest förvånad över att det fortfarande ser ut på det här sättet i flera delar. 
 
Mycket mer om dessa svårigheter och om det jag lär mig om Indien kommer komma. Lova. Men lite i taget. Behöver själv processa och förstå vad jag faktiskt lär mig här.
 
Jag har så mycket mer kvar att lära mig, och imorgon kommer bland annat fortsatt diskussion om kön i Indien ske. Aldrig sett så mycket fram emot att sätta mig i en skolsal.
 
Kvällen blev mycket chill i lägenheten med ett avsnitt gilmore girls (tack vare mina syskon, älskar er!) innan vi vandrade mot stan för att hitta öl. Avslutade kvällen med häng i vardagsrummet, med öl och prat om allt möjligt, och även endel av allt vi tar in oss här. Tur jag har mina fina roomies <3 
 
Natti Natti
 
ps. vi ligger tre och en halv timme före i Indien, för de som missat det!
 
 
Allmänt | |
Upp